ردپای فمینیسم در آثار آل احمد
نویسندگان
چکیده
نهضت فرهنگی رنسانس را میتوان نقطه ی عطف مهمی در طول تاریخ بشریت دانست که در شکل گیری حرکت های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی جهان معاصر نقش تعیین کننده ای داشته است. دستاورد مهم این نهضت ، توجه به یافته های تجربی و عقل ابزاری در سیاست گذاری زندگی فردی و اجتماعی بشر، توجه به خود یا اومانیسم گرایی و همچنین برآورده شدن حقوق مادی و محدود کردن حاکمیت مذهب بود. نتیجه قطعی نهضت رنسانس، در هم ریختن مناسبات اجتماعی و زیر سوال رفتن بسیاری از اصول و ارزش های رایج بود. اما تا تغییر نگرش موجود نسبت به زن و حقوق اجتماعی زنان (فمینیسم ) زمان زیادی لازم بود. طرح نظریه ی برابری زن و مرد به قرن هفدهم برمی گردد. برخی نخستین فمینیست را در آن براد استریت می دانند که ابیگالی ادامز، همسر جان ادامز از رهبران جنگ های استقلال آمریکا، حرکت وی را ادامه داد. برخی نیز سابقه ی این نهضت را به انقلاب ۱۶۸۹ انگلیسی باز می گردانند و نویسندگانی چون (کریستین دو بیان)، (ماری وتن) و (ژرژ ساند) در این عرصه آثاری بر جای گذاشته اند. این حرکت در دوران انقلاب فرانسه به وسیله ی (کندورسه) (سن سیمون) ادامه یافت. در حقیقات فمینیسم می خواست جای حقوق از دست رفته زنان را پر کند. فمینیست ها بر این باور بودند که زنان جهان در مقایسعه با مردان مورد ستم قرار دارند و تفاسیر زیادی از زن و ظلم بر او ارائه می دادند. نهضت برابری طلبی زنان به صورت منسجم نام و نشان دار سابقه ای بیش از ۱۵۰ سال دارد اما از اواخر قرن ۱۹ اندیشه های زن گرایانه ی غربی در قالب آثار مکتوب به کشورهای اسلامی راه یافت. شاید مصر اولین کشوری باشد که در اندیشه ی فمینیستی به آن وارد شده باشد. امروزه فمینیست های زیادی در کشورهای اسلامی بخش مهمی از تلاش خود را صرف مبارزه درون دینی برای حاکمیت نگاه زن گرایان می کنند که معروف ترین آنها فاطمه نری سی از مراکش، رفعت حسن از پاکستان، عزیزه الصبری از لبنان و ... می باشند که به قول یکی از فمینیست های ایرانی خارج از کشور موضعی دین باورانه دارند.
منابع مشابه
مطالعۀ نقد روانشناسی آثار جلال آل احمد
در این مقاله سعی بر آن است تا با تحلیل روانشناسانه شارل مورون به نقد و بررسی آثار جلال آل احمد بپردازیم. امروزه، مطالعات زیاذی در باب افکار و آراء این نویسنده شده ولی کسی انطور که باید به بررسی لایه های زیرین آثار وی به منظور دستیابی به ناخودآگاه آثارش نپرداخته است. برای نیل به این مقصود، از نقد روانشاناسانه مورون بهره گرفته ایم و با بررسی تمامی آثار آل احمد و با کنار هم قرار دادن استعاره ها و ...
متن کاملبررسی کلیشه های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل احمد
با تحولات اجتماعیِ صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعۀ کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه ...
متن کاملروششناسی جلال آل احمد
تبیین روششناختی عملکرد جلال آلاحمد در حوزه انسانشناسی و فرهنگپژوهی، میتواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آلاحمد معتقد بود با ابزارها و روشهای غربی نمیتوان به توصیف درستی از موقعیت ایران دست پیدا کرد. او در مواجه با مسائل، میکوشید آنها را به شکلی ملموس و عینی توصیف کند و در نهایت راهکارهایی ارائه دهد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با توصیف معرفتشناسی آلاحمد...
متن کاملمقایسه ی زبان زنان در آثار سیمین دانشور و جلال آل احمد
زبان از عناصر بنیادی در داستاننویسی به شمار میرود. یکی از مباحث مهم در بررسی زبان توجه به جنسیّت و رابطهی آن با زبان اثر است. بسیاری از پژوهشگران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و مردان تفاوت وجود دارد. این مقاله به بررسی ویژگی های زبان زنان در آثار «سیمین دانشور» میپردازد و سپس آنها را با زبان زنان در آثار «جلال آلاحمد» مقایسه میکند و نشان میدهد که چگونه زنانگی در کلمات، جملات، نوع نگاه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
متن پژوهی ادبیجلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۷۳-۹۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023